Будь-який товар перед продажем повинен мати відповідний вигляд. Нерухомість не
є виключенням із цього правила. Презентабельний вигляд нерухомості – необхідна умова її успішного
продажу. Про те, що квартиру треба підготувати до показів та продажу, знають усі. Цей етап називають
передпродажною підготовкою або англійським терміном "хоум cтейджінг" (home staging). Це ціла
технологія, дотримання якої допоможе сформувати у покупця бажання купити нерухомість та жити у ній.
Розглянемо основні кроки передпродажної підготовки та дамо кілька практичних порад продавцям:
Крок 1. Деперсоналізація житла
Максимально звільніть площу від особистих речей у квартирі. Такими предметами можуть бути:
одяг, білизна, взуття, фотографії в рамках, речі та декорації, виготовлені вручну, шампуні,
зубні щітки, рушники, каструлі, сковорідки, залишені на столі їжа та немитий посуд, сервізи,
магнітики на холодильнику, розкидані по кімнатах іграшки, все, що пов’язано з особистими
захопленнями, тощо. Залишіть лише кілька речей, які додають приміщенню ознак затишності.
Квартира повинна виглядати так, ніби у ній ніхто не живе. В ідеалі – під час продажу в ній
справді краще не жити. За кордоном, наприклад, власники виїжджають з будинку, що продається,
щоб не заважати процесу. Якщо ви проживаєте у квартирі й вам немає куди переїхати, то все одно
необхідно створити враження нежитлової квартири. Покази варто організовувати у певні дні, перед
цим прибравши зайві речі. Найчастіше хороший результат з’являється вже на цьому етапі
передпродажної підготовки.
Крок 2. Позбавлення від непотребу
Він вам і самим не знадобиться на новому місці, якщо ви продаєте одне житло, а натомість купуєте
інше. Як правило, люди хочуть переїхати в нову квартиру з новими меблями і взагалі почати жити заново.
Квартири, представлені на ринку, а особливо вторинна нерухомість, часто бувають захаращені. За роки
життя люди обростають великою кількістю речей, зберігаючи їх вдома. Тому головне у підготовці таких
квартир – позбавити їх візуального мотлоху – непотрібних предметів, порожньої тари, порожніх коробок
від техніки, спортінвентарю, ганчір’я, тощо. Особливу увагу приділіть «улюбленим» місцям для зберігання
речей – балконам, лоджіям, кладовкам, антресолям, шафам, простору під мийкою і ванною. Наявність
балкона або лоджії – це "плюс" до квартири, що продається, і вони повинні бути прибраними й чистими.
Покупці житла – народ допитливий, при огляді заглядають усюди та звертають на такі речі особливу увагу.
Крок 3. Вивезення зайвих меблів
Вільний простір помешкання психологічно краще впливає на покупця, дозволяючи йому реальніше
планувати майбутню обстановку. Тому якщо у кімнатах є меблі, відсутність яких не позначиться на
комфорті вашого проживання до нотаріального оформлення угоди, їх краще прибрати з приміщень.
Винесіть зайві стільці, столи, тумби, шафи, ліжка, старе піаніно, тощо. Якщо ж вам меблі потрібні,
постарайтеся, щоб вони були чистими, протріть її спеціальними миючими засобами, підремонтуйте або
оновіть зовнішній вигляд.
Крок 4. Усунення неприємних запахів
Джерелом виникнення неприємних запахів у помешканні можуть бути домашні тварини, сигаретний дим,
їжа, меблі, ліки, цвіль. Запахи випромінюють самі люди. Причинами утворення запахів також є проживання
літніх або хворих людей, які не можуть повноцінно про себе подбати, несправна вентиляційна система,
погано функціонуюча витяжка в кухні чи санвузлі. Меблі з ДСП постійно виділяють леткі речовини на
основі формальдегіду. Частково причиною неприємного запаху в квартирі є низька культура проживання
деяких мешканців будинку або брудний під’їзд. Неприємні запахи усувають за допомогою регулярного
провітрювання та прибирання із застосуванням спеціальних хімічних засобів, що нейтралізують джерела
запахів. Надайте квартирі аромати, які створюють домашній затишок й бажання затриматися у ній.
Крок 5. Порядок біля квартири
По дорозі до квартири покупець неодмінно огляне стан під’їзду, сходів, сходового майданчику та
загального тамбура. Тому до його приходу краще подбати про ці речі – прибрати та позамітати біля
вхідних дверей квартири, видалити бруд, недопалки та інше сміття. Наведіть порядок на сушці,
біля електрощитової, у місцях загального розміщення приладів обліку енергоресурсів.
Крок 6. Косметичний ремонт
Хоча ремонт є найвитратнішим заходом, одразу зазначимо, що він потрібен не завжди. Повноцінний
ремонт робити дорого і безглуздо: новий власник, мабуть, захоче переробити все під себе. Простіше та
ефективніше привести квартиру в пристойний вигляд мінімальними зусиллями. Зазвичай достатньо дешевої
косметики, щоб зробити помешкання привабливим. Часто квартира стає в рази привабливішою після
перефарбування стін та стелі в однотонний колір (білий, сірий або бежевий). Приділіть увагу
сантехніці – ніде не повинно бути підтікань чи капань. Умивальники, ванну й унітаз рекомендується
ретельно вимити спеціальними миючими засобами. У будь-якому випадку для визначення об’єму ремонтних
робіт потрібно розуміти механізм ціноутворення на нерухомість. Не слід спокушатися й сподіватися на те,
що ви зможете продати квартиру вище ринкової вартості лише через ремонт. Ремонт повинен відповідати
класу житла. Для прикладу, якщо квартира розташована у звичайному панельному будинку, то дорогий
ремонт не виправдає себе. Тим більше, якщо ви вирішите його зробити перед продажем. Іншими словами,
ремонт із застосуванням дорогих матеріалів буде затребуваний лише у новобудовах, житлових комплексах
еліт- та бізнес-класу, але ніяк не у стандартних панельних будинках.
Мінімальний набір заходів для передпродажної підготовки включає генеральне
прибирання та позбавлення всього зайвого, що заважатиме у продажу. Максимальний набір передбачає
ще й ремонт, але він має бути виправданий.
Результат проведеної передпродажної підготовки житла відобразиться на фотографіях –
після всіх приготувань у квартирі можна організувати фотосесію, яка покаже її готовність до продажу.
Фотографувати найкраще у світлу пору доби, використовуючи природне освітлення. Якісні знимки
привернуть більшу увагу потенційних покупців.